جاگینگ چیست؟ 9 مورد از فواید برای بدن انسان

Young man running in the nature. Healthy lifestyle and sport concepts. Runner training in a urban area.The man with runner on the street be running for exercise.

بررسی مختصر جاگینگ، جاگینگ چیست؟

جایی بین دویدن سرعتی با شدت بالا و قدم زدن آرام، یک نقطه شیرین وجود دارد که به آن آهسته دویدن یا جاگینگ می گویند.

جاگینگ اغلب با سرعت کمتر از 6 مایل در ساعت تعریف می شود و این مزایای قابل توجهی را برای افرادی که می خواهند بدون زیاده روی در دویدن، سلامتی خود را بهبود ببخشند، دارد.

چه چیزی در مورد این ورزش هوازی با شدت متوسط بسیار عالی است؟ مانند دویدن، سلامت قلب و تنفس شما را بهبود می بخشد و روحیه شما را افزایش می دهد. در اینجا لیستی از مزایای دیگر آهسته دویدن آورده شده است:

 

جاگینگ می تواند شما را از آن فلات ورزشی خارج کند

انجمن قلب آمریکا پیاده روی را محبوب ترین شکل ورزش در کشور می داند. مردم به همراه سگهای خود قدم می زنند، در ساحل قدم می زنند، در محل کار از پله ها بالا می روند، ما عاشق راه رفتن هستیم.

اما اگر پیاده روی، مدت زمان کافی یا به اندازه کافی ضربان قلب شما را بالا نبرد چه می کنید؟ اگر فلات تمرینی رسیده باشید چه می کنید؟ آهسته دویدن یک روش عالی برای افزایش تدریجی شدت تمرین است، بنابراین می توانید خطر آسیب دیدگی را که می تواند هفته ها شما را از ورزش کنار بگذارد، به حداقل برسانید.

 

جاگینگ می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند

پیاده روی، پیاده روی تند، جاگینگ و دویدن – همه آنها سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشند و به جلوگیری از چاقی کمک می کنند. ولییک مطالعه در یک منبع مورد اعتماد دریافت که اگر می خواهید کاهش وزن خود را افزایش دهید، اگر سرعت خود را بالا ببرید، موفقیت بیشتری خواهید داشت.

این مطالعه تمایز بین جاگینگ و دویدن را تشخیص نمی دهد. در عوض، بر افزایش کاهش وزن متمرکز بود که مزایا زمانی رخ داد که شرکت کنندگان به جای راه رفتن دویدند.

 

جاگینگ می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند

در گذشته، دانشمندان ورزشی فکر می کردند که ورزش شدید می تواند شما را ضعیف و در معرض خطر عفونت و بیماری قرار دهد. نگاهی دقیق به پژوهش منبع مورد اعتماد نشان می دهد که عکس این مورد درست است.

ورزش متوسط، مانند جاگینگ (آهسته دویدن) ، در واقع پاسخ بدن شما به بیماری را تقویت می کند. این امر هم برای بیماری های کوتاه مدت مانند عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و هم برای بیماری های طولانی مدت مانند دیابت صدق می کند.

 

جاگینگ تأثیر مثبتی بر مقاومت به انسولین دارد

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)منبع مورد اعتماد، بیش از 84 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت هستند، یک بیماری که می توان آن را معکوس کرد.

مقاومت به انسولین یکی از نشانگرهای پیش دیابت است. سلولهای بدن شما به انسولین، هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند، پاسخ نمی دهند.

خبر خوب: منبع مورد اعتماد از این تحقیق مشخص شد که دویدن منظم یا آهسته دویدن(جاگینگ) باعث کاهش مقاومت به انسولین در شرکت کنندگان در این مطالعه شد. محققان خاطر نشان کردند که کاهش چربی و التهاب بدن ممکن است در پس بهبود مقاومت انسولین باشد.

 

جاگینگ می تواند به شما در محافظت از اثرات منفی استرس کمک کند

چه یک فرد بی تحرک باشی، چه علاقه مندان به یوگا هاتا و چه یک فوتبالیست، مطمئناً با استرس روبرو خواهید شد. آهسته دویدن ممکن است از مغز در برابر اثرات مضر استرس محافظت کند.

مطالعات در سال 2013 منبع مورد اعتماد  نشان داد که ورزش هوازی، مانند دویدن آهسته (جاگینگ)، می تواند به طور بالقوه عملکرد اجرایی را بهبود بخشد و از مغز در برابر پیری و استرس محافظت کند.

مطالعه اخیر حیوانات منبع مورد اعتماد از دانشگاه بریگام یانگ دریافتند که در میان موشهایی که در معرض شرایط استرس زا قرار دارند، کسانی که به طور منظم مجاز به دویدن بر روی چرخ بودند عملکرد بهتری داشتند، در پی پیچ و خم کمترین خطا را داشتند و بالاترین توانایی یادآوری و جهت‌یابی کردن ماهرانه را نشان می دادند.

 

جاگینگ می تواند به شما کمک کند تا با افسردگی کنار بیایید

مدت هاست که ورزش برای کمک به افراد برای مدیریت علائم افسردگی شناخته شده است، اما علم جدید ممکن است به توضیح چگونگی آن کمک کند.

افزایش سطح کورتیزول با دوره های افسردگی مرتبط است. کورتیزول هورمونی است که بدن شما در پاسخ به استرس آزاد می کند.

یک مطالعه در سال 2018 میزان کورتیزول را در افرادی که به دنبال درمان افسردگی هستند، بررسی کرد. بعد از 12 هفته ورزش مداوم، کسانی که در طول مطالعه به طور منظم ورزش می کردند، سطح کورتیزول را در کل روز کاهش دادند.

پزشکان کلینیک مایو به افرادی که علائم اضطراب یا افسردگی دارند توصیه می کنند، فعالیت بدنی را که از آن لذت می برند انجام دهند. آهسته دویدن فقط یک نمونه است.

 

جاگینگ با افزایش سن ستون فقرات را انعطاف پذیر نگه می دارد

در بین مهره های استخوانی پشت، دیسک های کوچک و انعطاف پذیر مانند لنت های محافظ عمل می کنند. دیسک ها در واقع کیسه های پر از مایع هستند. با افزایش سن می توانند کوچک و فرسوده شوند ، به خصوص اگر زندگی نسبتاً کم تحرکی داشته باشید.

نشستن طولانی مدت واقعا می تواند به فشار وارد شده بر روی این دیسک ها با گذشت زمان افزود. خبر خوب این است که جاگینگ (آهسته دویدن) یا دویدن(با شدت بالاتر) اندازه و انعطاف پذیری این دیسک ها را حفظ می کند.

یکی مطالعه منبع مورد اعتماد از 79 نفر دریافتند که دویدن های معمولی که با سرعت 2 متر بر ثانیه می دوند هیدراتاسیون دیسک بهتر و سطح بالاتری از گلیکوزآمینوگلیکان (نوعی روان کننده) در دیسک هایشان است. هرچه آن دیسک ها سالم تر و مرطوب تر باشند، در طول روز احساس انعطاف پذیری بیشتری خواهید کرد.

 

آخرین اما کم اهمیت نیست: جاگینگ می تواند زندگی شما را نجات دهد

سبک زندگی بی تحرک، چه در حال انجام بازی های ویدیویی باشید و چه در پشت میز کار خود، ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد. چیزی که کمتر شناخته شده است این است که فقط چند بار در هفته دویدن با سرعت آهسته ممکن است شما را مدت زمان طولانی تری زنده نگه دارد.

در مطالعه قلب شهر کپنهاگ، محققان گروهی از دویدن ها را از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ دنبال کردند. گروهی که بهترین رکورد طول عمر را داشت، گروهی بودند که با سرعت «سبک» به مدت ۱ ساعت، ۲ تا ۳ روز در هفته دویدند.

این مطالعه انتقاداتی را به همراه داشت،  به این دلیل که تا حدودی «سبک» تعریف نشده بود، و آنچه برای یک ورزشکار «سبک» در نظر گرفته می شود، می تواند برای شخص دیگری کاملاً چالش برانگیز باشد. یافته ها همچنین در تضاد با تحقیقات دیگری است که نشان می دهد ورزش با شدت بالا ممکن است برای شما بهتر باشد.

با این وجود، این مطالعه دویدن روی تردمیل یا مکان های مناسب دویدن  را تأیید می کند: در هر صورت نیازی به دومیدانی مانند کستر سمنیا یا دونده ماراتن مانند یوکی کاواوچی برای به دست آوردن مزایای ورزش هوازی نیست.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که  مراقبت خوبی از پای خود قبل، در طی و بعد از آهسته دویدن داشته باشید. کفش هایی را که برای دویدن درست شده است بپوشید، در مورد انتخاب کفش ها با یک حرفه ای صحبت کنید و بعد از آهسته دویدن تاول یا تورم را بررسی کنید.

 

بهترین زمان در روز برای آهسته دویدن؟

جاگینگ چیست؟
جاگینگ چیست؟

 

مطمئناً بهترین زمان روز برای دویدن، زمانی است که برای شما مفید باشد! برای بسیاری از افراد، این بدان معناست، جاگینگ(نرم دوی) را در صبح قبل از آن که روز پر مشغله آن‌ها شروع شود انجام دهند.

با این حال مطالعاتی که نتایج حاصل از ورزش در زمانهای مختلف روز را با یکدیگر مقایسه می کنند، نتایج متفاوتی پیدا کرده اند.

بررسی 2013 از مطالعات نشان داده است که، برای برخی از مردان، استقامت برای ورزش های هوازی در صورت انجام در صبح افزایش یافته است.

یک مطالعه اخیر نشان داده است که ورزش در صبح می تواند ریتم شبانه روزی شما را تنظیم کند، خوابیدن را در شب راحت تر کرده و صبح زودتر بیدار شوید.

در یک بررسی 2005  مربوط به ریتم شبانه روزی و ورزش نتیجه گیری شد که بهترین زمان روز برای ورزش کردن ممکن است به نوع ورزش بستگی داشته باشد.

در حالی که فعالیت هایی که شامل مهارت های ظریف، استراتژی و نیاز به یادآوری توصیه های مربیگری هستند، مانند ورزش های گروهی، انجام این ورزش ها هنگام صبح بهتر بودند، فعالیت های استقامتی، مانند جاگینگ(نرم دوی) و دویدن  اگر در اواخر بعد از ظهر یا اوایل شب که دمای مرکزی شما بالاتر باشد, انجام شود ممکن است بازده بیشتری داشته باشد. با این حال، محققان احتیاط می کنند که نتیجه گیری های آنها می تواند یک ساده سازی بیش از حد باشد.

اگر هدف شما کاهش وزن است ، یک مطالعه اخیر منبع معتبر نشان داد که شرکت کنندگانی که صبح ورزش می کردند نسبت به افرادی که عصر ورزش می کردند “به طور قابل توجهی وزن بیشتری کم کردند”. در نهایت، بهترین زمان در روز برای دویدن به اهداف و سبک زندگی شما بستگی دارد.

جمع بندی

جاگینگ نوعی ورزش هوازی است که در آن سرعت دویدن را زیر 6 مایل در ساعت حفظ می کنید. آهسته دویدن مرتب می تواند به کاهش وزن کمک کند، به خصوص اگر رژیم خود را نیز اصلاح کنید. آهسته دویدن همچنین می تواند به شما در بهبود سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن، کاهش مقاومت به انسولین، کنار آمدن با استرس و افسردگی و حفظ انعطاف پذیری با افزایش سن کمک کند.

قبل از اینکه شروع به دویدن کنید، با پزشک خود یا مخصص مربوطه مشورت کنید تا مطمئن شوید این نوع ورزش مناسب شماست.

تهیه و ترجمه: capitanpedia.ir

این مطالعه در مجله‌ی healthline.com منتشر شد.

هشدار! این مطلب  صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و برای استفاده از آن لازم است با متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

 

Leave A Reply

Your email address will not be published.